Hoe organiseer je informele participatie, zodat je een duurzame relatie opbouwt met jouw doelgroep? Deze vraag is relevant voor heel veel organisaties, maar vooral ook voor woningcorporaties. Zij zoeken steeds vaker allerlei manieren om laagdrempelig in contact te komen met hun huurders en willen een relatie opbouwen. Zodat ze pro-actiever kunnen inspringen op knelpunten en uitdagingen die voorbij komen.
Wat is informele participatie?
Naast formele participatie, zoals inspraak, adviesraden, dorpsraden, huurdersverenigingen die via formele routes of structuren georganiseerd worden en participatie ten behoeve van besluitvormingsprocessen, is er informele participatie. Deze vorm van participatie is vooral erg nuttig als je lange periode in een gebied aan de slag gaat (bijvoorbeeld voor een programmatische opgave) of als je een duurzame relatie met je bewoners wilt opbouwen.
Informele participatie is alle vormen van niet formele/niet-institutionele participatie met als doel het vergroten van de betrokkenheid tussen bewoners onderling en met hun woonomgeving.
Voordelen van informele participatie
Informele participatie biedt voordelen omdat je vroegtijdig relevante ontwikkelingen of problemen kunt signaleren, het is laagdrempelig, vaak voortdurend en je kunt het op elk gewenst moment inzetten. Het is eigenlijk een soort relatiemanagement, maar je gebruikt participatietools om die relatie op te bouwen en te onderhouden.
Je zet informele participatie in om te weten wat er speelt, om initiatieven van bewoners/huurders of andere organisatie te kunnen faciliteren, om buurtbinding te stimuleren en om een netwerk op te bouwen. Bovendien wordt projectparticipatie daarna voor iedereen makkelijker.
Inspiratie voor informele participatie
Er zijn allerlei manieren om laagdrempelig in contact te komen met huurders of bewoners. Ter inspiratie noemen we er hieronder een aantal opgenomen.
- Speeddates: Speeddates zijn een leuke manier om in korte tijd een aantal mensen te leren kennen. Dit kun je ook organiseren met een groep van huurders of bewoners, waarbij ook medewerkers van de corporatie of gemeente zelf meedoen. Nodig een groepje huurders/bewoners (liefst sleutelfiguren) uit die allemaal een kennis uit de buurt mee mogen nemen. En eventueel iets lekkers uit eigen keuken. Zorg voor een lange tafel of zitjes waar 1 op 1 gesprekken gevoerd kunnen worden en een gespreksleider/facilitator. Bereid een aantal vragen voor die tijdens de speeddates aan de orde komen. Bij een volgende keer dat je weer speeddates organiseert kun je deze groep en introducees weer uitnodigen en vragen of ze een kennis meenemen. Zo breidt het zich dan steeds verder uit en leren buren elkaar en jou als huurder of gemeente goed kennen.
- Bakkies in de buurt: Organiseer regelmatig een ‘bakkie in de buurt’, waar bewoners aan kunnen schuiven voor een kop koffie of thee en kunnen vertellen hoe ze hun woonomgeving ervaren. Door mensen laagdrempelig te spreken bij een lekkere kop koffie of thee hoor je wat er speelt in de wijk. Een leuk idee is om ook een groot prikbord mee te nemen, waar bewoners hun vraag en aanbod op prikken of een reactie kwijt kunnen. De briefjes zorgen meteen voor een gespreksonderwerp of kunnen dienen om het ijs te breken.
- Organiseer events: Door regelmatig events te organiseren zoals een BBQ of kookwedstrijd, een filmavond, spelletjesmiddag of sporttoernooi zorg je ervoor dat bewoners elkaar leren kennen, terwijl het ook nog eens leuk is. Of organiseer een buurtfestival waar bewoners zelf aan bijdragen. Dit versterkt de sociale cohesie in een wijk en zorgt voor onderlinge verbinding en betrokkenheid.
Wil je meer inspirerende voorbeelden voor informele participatie ontvangen? We hebben er tien voor je op een rij gezet waarmee je direct aan de slag kunt. Je kunt ze hieronder gratis downloaden.
Download informele participatietipsMeer weten over participatie
Dit blog over informele participatie is gebaseerd op een incompany training “participatie voor woonconsulenten en wijkbeheerders” die we vanuit Participatiecursus hebben ontworpen en gegeven voor een woningcorporatie.
Ben je het na lezen van dit blog benieuwd naar onze trainingen en wil je dat we ook jouw organisatie trainen om beter te worden in participatie met jouw inwoners of huurders? Neem dan een kijkje bij onze workshops en trainingen of kies samen met collega’s voor een incompany training op maat.
Via ons participatieadviesbureau ParticipatieKracht verzorgen we zowel strategisch advies als participatiemanagement. Ook ontzorgen we met onafhankelijke gespreksleiding tijdens bewonersbijeenkomsten.